Nya e-handelslösningar ställer krav på tillverkningsindustri
Detta typer av företag har haft ett genombrott i många branscher. Det som de alla har gemensamt är att de inte längre bara konkurrerar med pris mot fysiska butiker. Istället vill man visa att en butik som endast finns på nätet kan erbjuda bättre kundservice, större valmöjligheter och flexibel och snabb leverans. Detta märks både inom B2B- och B2C-delarna av e-handelsbranschen.
En slimmad och flexibel verksamhet
De nya e-handlarna har oftast inga fysiska butiker och saknar i många fall helt aspirationen att skaffa sig en butik eller showroom. Istället är man helt inriktade på att slå de gamla aktörernas e-handelsverksamhet på fingrarna. Detta innebär att man till skillnad från en etablerad verksamhets som oftast erbjuder samma sortiment online som man har i sina fysiska butiker kan erbjuda en betydligt större möjlighet för kunderna att själva utforma och konfigurera sina produkter. Detta kombineras ofta med att man mer eller mindre eliminerar varulagret och istället läger tillverkningsorter i realtid när en produkt beställs från hemsidan. Ett exempel på en sådan e-handelsbutik är battrenatter.se. Detta e-handelsföretag, som är baserat i Danmark, erbjuder sina kunder en stor mängd olika sängar, madrasser och tecken och även möjligheten att måttbeställa flera produkter som då tillverkas helt efter kundens önskemål.
Industri 4.0
Att den nya tidens e-handelsföretag börjar ta allt större marknadsandelar ställer nya krav på de företag som sköter varutillverkningen. Denna nya typ av flexibla fabriker brukar kallas för industri 4.0 och kräver bättre integrering av digitala lösningar och produktion. Att arbeta i stora serier efter en fast produktionsplan är inte längre möjligt utan nya orders måste kunna tas in, handläggas och placeras i kön i realtid för att man hela tiden ska kunna möta sina kunders behov och leverera unika produkter. När det gäller e-handel ska dessa produkter sedan oftast levereras direkt från fabriken till slutkunden vilket ställer nya krav även på förpackning och utleveranser.
Mycket pekar på att dessa nya smarta fabriker kommer minska behovet av lagerhållning i framtiden och är man verksam inom tillverkningsindustri blir det snart omöjligt att hålla sig konkurrenskraftig om man tillverkar produkter till konsumenter. Men även i B2C kan man tydligt se dessa trender och större industrier börjar i allt högre grad ställa liknande krav på sina underleverantörer som måste ha kapaciteten att snabbt och utan fördröjningar integrera sig med sina kunders affärssystem för att snabbt kunna mota data och anpassa sin produktion.