Så vill Martin & Servera och Kronfågel minska matsvinnet
Ska ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.
I programmet diskuterades hur vi kan använda köttet från hönor som tidigare varit värphöns. Paul Svensson tillagade en burgare på hönsfärs. Stefan Calrell fick smaka och komma med synpunkter på produkten vad gäller smak och utseende, men också om produktens kommersiella möjligheter.
– Vi vill göra något åt att många gamla värphöns idag slaktas utan att köttet används. Efter programmet har vi på Martin & Servera inlett ett samarbete med Kronfågel i syfte att ta fram en produkt på hönsfärs för offentlig marknad, säger Stefan Calrell i ett pressmeddelande.
Nu finns en testprodukt i form av en hönsfärsburgare som provsmakades i veckan. Den har stor potential, men det är en bit kvar för att landa projektet i en färdig produktlansering. Det krävs mer tester, kalkylering, paketering och marknadsföring. Målet är att produkten ska finnas för försäljning någon gång under våren.
– Med ekologisk hönsfärsburgare kan vi möta det offentliga kökets höga ambitioner om att minska både matsvinn och öka andelen ekologiskt. Vi tycker det här är ett fantastiskt roligt samarbete med goda förutsättningar att lyckas, säger Charlotte Rosta, Brand Manager på Kronfågel.